ကၽြန္ေတာ့္ ေက်ာင္းသားဘဝ ေတြးေတာတတ္စ အလယ္တန္းေက်ာင္းသား အရြယ္မွ စျပီး ေဆးတကၠသုိလ္ေက်ာင္းသားဘဝ အထိ ဆရာဆရာမမ်ားထံမွ မၾကာခဏ ၾကားရတဲ့ စကား စု ေလးတခုရွိပါတယ္။ “ငါတုိ့တုန္းကဆုိရင္…” ဆုိတဲ့ စကားစုေလးပါ။ ျပီးေတာ့ လုိက္လာတဲ့ေနာက္ဆက္တြဲစကားလံုးမ်ားကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ဘယ္ေလာက္လုိတယ္ဆုိတာပါဘဲ။ ကၽြန္ေတာ္ ကေတာ့အဲဒီစကားလံုး ကုိၾကားရတဲ့အၾကိမ္တုိင္းမွာ မိမိကုိယ္ကုိအားမရျခင္း၊ ဒီထက္ပုိျပီးေကာင္းမြန္တဲ့ ပညာေရး အေျခခံအေဆာင္အဦ မ်ားကုိတမ္းတမိျခင္း၊ အစခ်ီျပီးေတာ့ ေခတ္ စနစ္အစရွိတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ေက်ာင္းသားအရြယ္နဲ့ လက္လွမ္းမမွီ ျပင္ဆင္ရန္မတတ္ႏုိင္တဲ့ အရာမ်ားအေၾကာင္းကုိစဥ္းစားမိပါတယ္။ အရင္တုန္းလူေတြကအရမ္းေတာ္တာဘဲ၊ ဘာလုိ့မ်ားပါလိမ့္၊ ငါတုိ့က်မွဘယ္လုိျဖစ္ရတာပါလိမ့္၊ငါတုိ့ဥာဏ္မမီပါလား၊ ဆုိျပီး ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယံုၾကည္မႈေပ်ာက္လုမတတ္ အၾကိမ္ၾကိမ္ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ အၾကိမ္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ၊ ႏုနယ္တက္ၾကြတဲ့ ဦးေႏွာက္မ်ားဟာ ယံုၾကည္ခ်က္ေပ်ာက္ဆံုး မတက္ အဆုိပါစကားလံုးရဲ ဒါဏ္ကုိ ခံခဲ့ရပါတယ္။…..ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ္ေျပာရဲတာတခုကေတာ့ ဘုရားနဲ့တစ္ဂုိဏ္းထဲထား ကုိးကြယ္ရပါေသာ ဆရာဆရာမၾကီးမ်ား အေပၚ အဆုိပါစြပ္စြဲမႈအတြက္ စုိးစဥ္းမွ် စိတ္မကြက္ခဲ့ပါဘူးခင္ဗ်ာ။ မိမိကုိယ္ကုိယ္သာအျပစ္ျမင္ရင္း ကုိယ့္အရည္အခ်င္းအေပၚ အၾကိမ္ၾကိမ္ သံသယ ဝင္ေဝးဝါးရင္း ၾကိတ္အေျဖရွာေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအထိ ေက်ာင္းသားအမ်ားစု ခံစားရတဲ့ ခံစားခ်က္ အေတြ႕အၾကံဳဟာအတူတူဘဲျဖစ္မယ္လုိ့ထင္ပါတယ္။ ဒီ အေျခအေနေပၚ တံု့ျပန္တဲ့ ပံုစံကေတာ့ ေက်ာင္းသားတေယာက္ခ်င္းရဲ့ individuality အတုိင္း ကြဲျပားသြားပါတယ္။ တံုျပန္တဲ့ပံုစံေတြမ်ားျပားစြာရွိေပမဲ့ သာမန္ေက်ာင္းသားအမ်ားစု တုံ့ျပန္တဲ့ ပံုစံကို
ကၽြန္ေတာ္သတိထားခဲ့မိသေလာက္ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ ေဆးေက်ာင္းသားဘဝတုန္းက ကၽြန္ေတာ္ဟာ ကၽြန္ေတာ့ေက်ာင္းမွာေတာ့ သာမာန္ေအာက္မေရာက္ေအာင္ ၾကိဳးစားရုန္းကန္ ေနရတဲ့ ေက်ာင္းသားမ်ိဳးပါ။
သာမန္ေက်ာင္းသားလုိ့ဘဲ ညွာညွာတာတာေျပာပါရေစ။ ကၽြန္ေတာ္နွင့္တကြ သာမာန္ေက်ာင္းသားအမ်ားစု တံု့ျပန္ခဲ့တဲ့ပံုကေတာ့ ကုိယ့္အသိဥာဏ္ကုိ ပိတ္ေလွာင္မိလုိက္ပါတယ္။ ကုိယ္သိတာကုိဆရာကုိ မေျပာရဲေတာ့သလုိ။ မသိတာကုိလဲဆရာကုိ မေမးရဲေတာ့ပါဘူး။ မျဖစ္မေနေမးရေတာ့မယ္ဆုိရင္ေတာင္ သူေမးငါေမး တေယာက္နဲ့တေယာက္ တြန္းပုိ့ေနေလ့ရွိပါတယ္။ ဘာလုိ့လဲဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ မၾကာခဏၾကားရေလ့ရွိတဲ့ “မင္းဒါေလးေတာင္မသိဘူးလား ဒီအတန္းေရာက္ေနျပီ” ဆုိတဲ့စကားလံုးကုိအင္မတန္ေၾကာက္လုိ့ပါ။ ဆရာတုိ့ကၽြန္ေတာ္တုိ့အရြယ္တုန္းက ဒီထက္အမ်ားၾကီးသိႏွင့္ေနခဲ့ျပီလုိ့ ကၽြန္ေတာ္ တုိ့အားလံဳး အၾကြင္းမဲ့ယံုၾကည္ျပီးသားျဖစ္ေနလုိ့ပါ။
ကၽြန္ေတာ္ယံုၾကည္တာတခုက ဆရာတစ္ေယာက္အေနနဲ့ ကုိယ့္တပည့္က ဘယ္ေလာက္ထိသိလဲ ဆုိတာကုိ သိဘုိ့က သင္ၾကားေရးမွာ အလြန္အေရးၾကီးတဲ့ factor တခုျဖစ္တယ္ဆုိတာပါ။ တပည့္က ၄ အလီရျပီးသား မွန္းသိမွ ၅ အလီကုိ တက္သင္ေပးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲလုိသိဘုိ့ကေတာ့ေက်ာင္းသားမ်ားကဆရာကုိ မရွက္မေၾကာက္ ကၽြန္ေတာ္ေတာ့ျဖင့္ ၄ အလီိထိရပါတယ္ခင္ဗ်ာဆုိျပီးေျပာ ရဲရပါမယ္။ ေက်ာင္းသားေတြကအဲဒီ information ဆရာ ကုိေပးမသိေတာ့တဲ့အေျခအေနမ်ိဳး။ အဲဒီအေျခအေနမ်ိဳးမွာ သင္ရတဲ့ဆရာလဲ အင္မတန္ ခက္ခဲမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာတေယာက္အေနနဲ့ကုိယ့္တပည့္တစ္ေယာက္ ဘယ္ေလာက္သိလဲဆုိတာကုိ ခန့္မွန္းႏုိင္တယ္ဆုိေပမဲ့၊ တပည့္ကပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာျပသေလာက္ေတာ့ ျမန္ဆန္တိက်တဲ့ information မ်ဳးိရဘုိ့မလြယ္ပါဘူး။ ဒီလုိနဲ့ ဆရာေတြက တပည့္ေတြ ရဲ့ စည္းအျပင္ဘက္မွာ ထီးထီးၾကီးရပ္ေနမိတဲ့ အေျခအေနတရပ္ကုိ ဖန္တီးမိပါေတာ့တယ္။ တပည့္ေတြ ထဲမွာ ဘာျပသနာေတြတက္ေနလဲ ဘာေတြ လမ္းမွားေရာက္ေနလဲ၊ ဘယ္ေနရာမွာထူးခၽြန္ေနလဲ၊ ျပီးေတာ့ တပည့္ေတြၾကားမွာ ဘာ current ျဖစ္ေနလဲဆုိတာဆရာကသိဘုိ့ အေတာ္ခဲယဥ္းတဲ့အေျခအေနတရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အထုိင္က်ေနတဲ့၊ ျပင္ဆင္ဘုိ့လုိအပ္တယ္လုိ့လဲ အၾကိမ္ၾကိမ္ ေျပာေန၊ ၾကိဳးစားေနၾကတဲ့ one way teaching နဲ့ teacher centered learning ဆုိတဲ့ စနစ္ ကုိသက္ဆုိးရွည္ေစပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ျမန္မာေက်ာင္းသားမ်ားဟာ “ညီညာထၾကြ ၊ဆံုးမနာယူ ၊လာမူၾကိဳဆီး ၊ ထံႏွီးလုပ္ေကၽြး၊ သင္ေတြးအံရြတ္၊ တပည့္ဝတ္မခၽြတ္ငါးခုသာ” ဆုိတဲ့ တပည့္ဝတ္ေတြကုိ universal truth အျဖစ္ခံယူထားတဲ့ တပည့္သားမ်ားျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာ့စကားကုိေျမဝယ္မက်နားေထာင္ႏုိင္တဲ့ေသာတပည့္သည္သာလွ်င္ တပည့္ေကာင္း တေယာက္ျဖစ္တယ္ ဆုိတဲ့ အေတြးအေခၚမ်ားနဲ့ ၾကီးျပင္းလာၾကသူေတြျဖစ္ပါတယ္။ သိပၸံ ပညာမွာကမာၻကုိဦးေဆာင္ေနတဲ့ ၊မိဘ ဆရာကုိ နင္နဲ့ငါနဲ့ ေျပာတဲ့ဓေလ့မ်ိဳးရွိတဲ့ ႏုိင္ငံမ်ားမွ ေက်ာင္းသားမ်ားနဲ့ယွဥ္ လ်င္ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ ေက်ာင္းသားမ်ားဟာ လ်ဳိ႕ ဝွက္တယ္၊ ပုိျပီးေျပာင္းလဲရန္ခက္ခဲတယ္လုိ့ထင္မိပါတယ္။ ဒီလုိထင္မိတာဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ ဓေလ့၊ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ယဥ္ေက်းမႈ ကုိမေကာင္းဘူး ဆုိျပီးေတာ့ အထင္ေသးအျပစ္တင္ ခ်င္တဲ့စိတ္ လံုးဝမပါေၾကာင္း အျပည့္အဝ အာမခံပါတယ္။ ဘာလုိ့လဲဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ ႏုိင္ငံဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ကုိယ္ပုိင္ဟန္( uniqueness ) ရွိပါတယ္။ America မဟုတ္သလုိ၊ China မဟုတ္ပါဘူး။ literature မတူပါဘူး၊ ပထဝီ မတူပါဘူး၊ သမုိင္း မတူပါဘူး၊ ရင့္သန္တဲ့၊ လႊမ္းမုိးတဲ့အေတြးအေခၚခ်င္းမတူပါဘူး။ ဆုိလုိတာက ပံုတူကူးခ်ဘုိ့ ဘယ္လုိနည္းႏွင့္မွ မျဖစ္ႏုိင္ပါ။ “မင္းလဲမင္းဘဝနဲ့ မင္းလမ္း မင္းေလွ်ာက္… ကုိယ့္ဘ၀နဲ့ကုိယ္” ဆုိတဲ့သီခ်င္းစာသားေလးလုိျဖစ္ပါတယ္။ သက္ဆုိးရွည္ေနတဲ့စနစ္ေဟာင္း ေဖ်ာက္ဖ်က္ဘုိ့ခက္ခဲေနတဲ့ ထဲမွာ ဒီလုိ မတူညီတဲ့ တပည့္ေတြရဲ့ခံယူခ်က္ ကလဲ တေနရာကပါပါတယ္။ ေျပာင္းလဲဘုိ့အတြက္ သူမ်ားႏုိင္ငံေတြထက္ ပုိျပီးအားစုိက္ထုတ္ မွသာသူမ်ားေတြေလာက္ နီးနီး ေျပာင္းလဲႏုိင္လိမ့္မယ္လုိ့ ေတြးမိတာပါ။
ကၽြန္ေတာ့္ကုိ ေမြးထုတ္ေပးလုိက္တာဟာ ေက်းဇူးရွင္ဒီ မိဘ၊ ဒီဆရာနဲ့ ဒီပညာေရးစနစ္သာျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကုိင္တုိင္ကလဲ ဒီစနစ္ထဲမွာဘဲ အထုိင္က်ေပ်ာ္ ရႊင္ေနတဲ့ သူတစ္ေယာက္ျဖစ္ပါတယ္။ အခုလက္ရွိအခ်ိန္ထိဆရာဆရာမမ်ားကုိခ်စ္ေၾကာက္ရုိေသလ်က္ပါ။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြ အင္မတန္ ေတာ္တာ၊ တတ္တာကုိလဲ အစဥ္အားက်ေနခဲ့မိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ကၽြန္ေတာ္တုိ့ ျဖတ္သန္းေနရတဲ့ ေခတ္က ဆရာ၊ဆရာမေတြေခတ္တုန္းကနဲ့စာရင္ “ငါတုိ့တုန္းကဆုိရင္…” အစခ်ီျပီး ဆြဲစိ ႏႈိင္းယွဥ္လုိ့မရေလာက္ေအာင္၊ မမွတ္မိေလာက္ေအာင္လံုးဝျခားနားသြားခဲ့ပါျပီ။ ကၽြန္ေတာ္ဒီ အျဖစ္ကုိသတိမထား ထည့္မတြက္ဘဲ မျဖစ္ႏုိင္တဲ့ေခတ္ေဟာင္းကုိျပန္တမ္းတျပီး စိတ္အားငယ္ေနလုိ့မရေတာ့ပါလားလုိ့ စဥ္းစားမိခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္စိတ္သက္သာရာရခဲ့ပါတယ္။ မိဘ၊ဆရာမ်ားဂုဏ္ေက်းဇူးေၾကာင့္ ႏုိင္ငံျခားအေတြ႕ အၾကံဳတခု ကုိရခဲ့ဘုိ့အေၾကာင္းျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ တုိ့ေတြနဲ့ ဘာေတြမ်ားဘယ္လုိကြာတာတုန္းဆုိျပီးေတာ့ လက္လွန္းမွီသေလာက္ စူးစမ္းခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေဆးရံုမွာအလုပ္လုပ္ရင္း တခု သတိထားမိလာတာ ကေတာ့ အထက္ေအာက္ပြင့္လင္းမႈျဖစ္ပါတယ္။ အထက္ေအာက္ဆက္ဆံေရးမွာအေၾကာက္တရားအင္မတန္နည္းပါးပါတယ္။ ဥပမာ- Residency တစ္ေယာက္က သူ ့I-phone က ႏြားႏုိ့ညွစ္တဲ့ ရယ္စရာ application ေလးတခုကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ့အခ်င္းခ်င္းျပပါတယ္။ ျပေနတုန္း ဝပ္ပုိင္ prof. ကဝင္လာျပီး သူ့အလုပ္သူလုပ္ေနပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာသူက “ေနဦး ငါ ဝပ္ပုိင္ကုိသြားျပလုိက္ဦးမယ္” ဆုိျပီးေတာ့ ေျပးျပပါတယ္။ ျပီးေတာ့အတူရယ္ေမာေနၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ေတာ္ေတာ္စဥ္းစားမိပါတယ္။ ငါတုိ့ဆီမွာဆုိရင္ေတာ့ ဒီလုိကိစၥမ်ိဳးကုိအၾကီးကုိသြားျပဘုိ့ စဥ္းေတာင္စဥ္းစားမိမွာမဟုတ္ဘူးဆုိျပီးေတာ့ပါ။
ဒါကသင္ခန္းစာနဲ့မပက္သက္တဲ့ လုပ္ငန္းခြင္ျပင္ပခင္မင္မႈမ်ဳးိ ပါ။ သင္ခန္းစာ၊ knowledge နဲ့ပတ္သက္ ျပီးေတာ့ေဆြးေႏြးၾကျပီဆုိရင္ေတာ့(ဆရာကဦးေဆာင္ ေဆြးေႏြးေသာlecture ခန္းတြင္မဆုိလုိပါ) အငယ္ကအၾကီးကုိ တစ္လံုးသိရင္တစ္လံုး ျပန္ရွင္းျပပါတယ္။ ပံုစံက ဆရာတေယာက္ကုိစာျပန္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသားပံုစံ နဲ့လုံး၀ ကုိမတူပါဘူး။ သူရွင္းျပေနတာ သူ့ထက္အဆေပါင္းမ်ားစြာတတ္သိထားျပီးသား prof. ၾကီးျဖစ္တယ္ဆုိတာ သတိေတာင္ရပံုမေပါက္ပါဘူး။ဆရာ ကေတာ့ လမ္းေရွာက္တတ္စ ကေလးတေယာက္ လမး္ေလွ်ာက္ေနတာကုိ ထုိင္ၾကည့္ေနတဲ့ အေမတေယာက္ရဲ့ မ်က္ႏွာေပးမ်ိဳးနဲ့ နားေထာင္ေနေလ့ရွိပါတယ္ အကုန္ျပီးမွအမွားအမွန္၊ အပုိအလုိ ဆရာနဲ့အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္စဥ္းစားမိတာက ကၽြန္ေတာ္တို့ဆီမွာက ေဒါင္လုိက္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုိဆန္ျပီး သူတုိ့ဆီမွာက အလ်ားလုိက္ပုိဆန္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဆရာက ကုိယ့္ တပည့္ရဲ့ အရည္အခ်င္း၊ အဆင့္အတန္း အျပင္ စာရိတၱ ကုိပါ အလြယ္တကူသိခြင့္ရပါေတာ့တယ္။ တပည့္တစ္ေယာက္ရဲ့စြမ္းေဆာင္ႏုိင္မဲ့တာဝန္နဲ့ ထိန္းေက်ာင္းျပဳျပင္ ရမဲ့ နည္းလမ္းကုိလဲ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေရြးခ်ယ္ႏုိင္ပါတယ္။ လူငယ္တေယာက္ရဲ့ ကာယ အား၊ ဥာဏအား နဲ့ ဖန္တီးႏုိင္မႈ (creativity) ကုိ အျပည့္အဝ ထိထိေရာက္ အသံုးခ်ႏုိင္ တဲ့အတြက္ လုပ္ငန္းခြင္တြင္က်ယ္သလုိ။ လူငယ္ေတြကုိလဲ ငါဒါကုိလုပ္ႏုိင္ပါလား ဆုိတဲ့ မိမိကုိယ္ကုိယံုၾကည္မႈ ကုိလဲျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေပးရာေရာက္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ဆီမွာဆုိရင္ နယ္ပယ္အသီးသီးက လုပ္ငန္းခြင္ေတြမွာ လူငယ္ေတြရဲ့လုပ္အား၊ အင္အား နဲ့ creativity ကုိ ဒီႏုိင္ငံေတြေလာက္ အသံုးမခ်ႏုိင္ပါဘူး။ ဒီေန့ေခတ္ၾကီးမွာ creativity ကဘယ္ေလာက္အေရးၾကီးတယ္ဆုိတာေတာ့ အားလံုးသိေတာ္မူၾကတဲ့အတုိင္းပါ။ creativity ဆုိတာ သင္ေပးလုိ့ရတဲ့အရာတခုမဟုတ္ပါဘူး။ အေတြ႕အၾကံဳေပၚလဲမူမတည္ပါဘူး။ လူတုိင္းမွာ ကံၾကမၼာက ေပးသေလာက္ သာပါလာရတယ္လုိ့ဘဲ လြယ္လြယ္ေျပာပါရေစ။ လူငယ္တုိင္းက လူၾကီးတုိင္းထက္ creativity ပုိေကာင္းတယ္လုိ့ေတာ့ေျပာလို့မရပါဘူး။ လူငယ္ေတြကပုိျပီး လြတ္လြတ္လပ္လပ္၊ ေဖာက္ထြက္ေတြးေတာခ်င္တဲ့ဆႏၵရွိတယ္ဆုိတာေတာ့ လက္ခံရပါမယ္။ ထင္ရွားတဲ့သာဓက အျဖစ္မၾကာေသးမီကမွ ကြယ္လြန္သြားတဲ့ apple company ရဲ့ CEO၊ Steve Jobs ဟာ အသက္၂၁ ႏွစ္မွာ၊ သူ့ရဲ့အသက္ ၂၆ ႏွစ္ ရြယ္သူငယ္ခ်င္း Worzniak နဲ့ေပါင္းျပီး ပထမဆံုး apple computer ကုိထြင္ျပီးပါျပီ။ က်န္တဲ့ သာဓကေတြလဲအမ်ားၾကီး အမ်ားၾကီးရွိပါေသးတယ္။ ဒါဟာလူငယ္ေတြရဲ့ အင္အား၊ လုပ္အားနဲ့ ဖန္တီးမႈကုိ ေကာင္းေကာင္းအသံုးခ်ခဲ့လုိ့ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ စဥ္းစားစရာေျပာစရာတစ္ခုရွိလာပါတယ္။ လူငယ္ဆုိတာကလူၾကီးေတြေလာက္ အေတြ႕ အၾကံဳ နဲ့ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏုိင္စြမ္းမရွိပါဘူး။ အဲဒီအတြက္ ျပဳျပန္ထိန္းေက်ာင္းဘုိ့လုိပါတယ္။ အခုလုိ အလ်ားလုိက္ဆန္ဆန္အထက္ေအာက္ဆက္ဆံေရးမ်ိဳး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ မႈမ်ိဳးမွာ အေၾကာက္တရားက နည္းသြားပါတယ္။ သာမန္အားျဖင့္စဥ္းစားၾကည့္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ အေၾကာက္တရားနည္းသြားရင္ ထိန္းေၾကာင္းရတာပုိခက္ခဲမယ္လုိ့ ထင္ရပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ဒီႏုိင္ငံေတြမွာ သံုးတာက responsibility ပါ။ သူတုိ့နဲ့သင့္ေလ်ာ္မဲ့ အလုပ္ကိစၥအတြက္တာဝန္ကုိ အျပည့္အဝယူခုိင္းပါတယ္။ ဆရာ၊ဆရာမပင္ပန္းသေလာက္ ေက်ာင္းသားအတြက္လဲ အက်ဳိးမရွိေသာ spoon feeding ပညာေရးရဲ့ဆန့္က်င္ဘက္ျဖစ္ပါတယ္။ Responsibility is adult life ဆုိတဲ့စကားပံုေလးအတုိင္း လူငယ္ေတြကုိ responsibility နဲ့ထိန္းေက်ာင္းျခင္းဟာ ေက်ာင္းသားေတြလူငယ္ေတြကုိ mature ျဖစ္ေစျပီး ထိန္းေက်ာင္းရလြယ္ကူေစပါတယ္။ အဲလုိလူငယ္ေတြနဲ့ ဆရာနဲ့မ်က္လံုးခ်င္းမစံုရဲတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ လူငယ္ေတြနဲ့ဆုိရင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္ရည္ခ်င္းမကြာရင္ေတာင္ ယံုၾကည္မႈခ်င္းကကြာသြားပါတယ္။
ကမာၻေလာကၾကီးမွ မည္သည့္အရာမဆုိ pros & cons ဆုိတာေတာ့ရွိပါတယ္။ အထက္ေအာက္ပြင့္လင္းမႈ ၊ အလ်ားလုိက္ဆန္ဆန္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စတဲ့အရာမ်ားရဲ တဘက္စြန္းမွာလဲ ကၽြန္ေတာ္တုိ့လူမ်ိဳးရဲ့ခ်စ္စရာေကာင္းတဲ့ အထက္ေအာက္ရုိေသေလးစားျခင္း၊ အခ်င္းခ်င္းရုိင္းပင္းကူညီျခင္း၊ မိမိကုိယ္ကုိႏွိမ့္ခ်တက္ျခင္း စတဲ့ ဓေလ့စရုိက္ေတြကုိထိခုိက္ေစမဲ့ အဆုိးတရားေတြက တြဲပါျပီးသားျဖစ္ ေနပါတယ္။ “တံခါးဖြင့္ရင္ေတာ့ အနံ့ဆုိးေတြေရာ၊ ေလေကာင္းေလသန့္ပါဝင္လာမွာဘဲ” ဆုိတဲ့စကားလုိပါ။ ငယ္ငယ္ကၾကားဘူးတဲ့ ပံုျပင္ေလးတစ္ပုဒ္ေျပာျပပါရေစ။ ပံုျပင္ေလးက………..သူငယ္ခ်င္းတစ္စုေလ့လာေရးထြက္ ၾကရင္း ေတာထဲမွာ လမ္းေပ်ာက္ရာကစပါတယ္။ ဝါရင့္ထမင္းခ်က္ၾကီးတစ္ဦး ေတာ့သူတုိ့နဲ့အတူပါသတဲ့၊ လမ္းေပ်ာက္ျပီး သံုးေလးရက္ၾကာလာေတာ့ သူတုိ့မွာပါလဲတဲ့ ရိကၡာမ်ားေခၽြတာစား ရင္းကဘဲ၊ ဆန္ကလြဲလုိ့ ဘာမွမက်န္ေအာင္ ကုန္ရွာၾကသတဲ့။ ကံေကာင္းတာတခုက ေတာထဲမွာစားရန္သင့္ေတာ္ တဲ့အသီးအရြက္တခ်ိဳ႕ ရွိတဲ့အတြက္ အနည္းငယ္က်န္တဲ့ဆန္ေလးေတြ နဲ့ ရွာေဖြစားေသာက္လုိ့ရတဲ့ အသီးအရြက္ေလးေတြကုိ ဟင္းအျဖစ္ စားေသာက္ၾကရင္း ခရီးကုိဆက္ခဲ့ၾကပါသတဲ့။ ဒီလုိနဲ့ရက္အနည္းငယ္ထပ္ၾကာလာတဲ့အခါ။ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးက ညတညမွာ စ ညည္းပါတယ္။ “အခုအခ်ိန္သာ အသားဟင္းတခြက္ေလာက္စားလုိက္ရရင္ကြာ။ ဘာမဆုိေပးႏုိင္ပါရဲ့” ဆုိျပီးေတာ့ပါ။ ထမင္းခ်က္ၾကီးက အဲဒီစကားၾကားေတာ့ ျပံဳးသတဲ့။ အဲလုိနဲ့ ေနာက္ေန့မနက္လင္းျပီး သူငယ္ခ်င္းေတြ မနက္စာစား ၾကေတာ့ အသားဟင္းတစ္ခြက္ က ေငြ႕ တစ္ေထာင္းေထာင္း။ ဘာသားမွန္းမသိေပမဲ့ သူငယ္ခ်င္းေတြ လဲ အသားဟင္းငတ္တဲ့ဒဏ္ေၾကာင့္ အတုိးခ်ျပီး ေလြးလုိက္ၾကတာ အုိးကုိ လက္ညိဳးနဲ့သပ္ျပီး ယက္တဲ့လူက ယက္တဲ့အထိဆုိဘဲ။ ထမင္းခ်က္ၾကီးကေတာ့ ျပဳံးယံုသာျပံဳးျမဲ။ အဲလုိနဲ့ စားျပီးေသာက္ျပီးခရီးဆက္ ၾကမယ္ဆုိျပီး။ ပစၥည္းေတြသိမ္းၾက၊ ျပင္ဆင္ၾကတဲ့အခ်ိန္မွာ။ မေန့ညက အသားဟင္းကုိတမ္းတမိတဲ့ သူငယ္ခ်င္းတေယာက္ရဲ့ သားေရဖိနပ္က ေပ်ာက္ခ်င္းမလွေပ်ာက္ေန ပါေရာ။ သူငယ္ခ်င္းေတြ အကုန္ကူျပီး ေျမလွန္ရွာ မယ္လုပ္ေနတဲ့အခ်ိန္၊ ထမင္းခ်က္ၾကီး ကဝင္ေျပာလုိက္တဲ့စကား ေၾကာင့္ ဖိနပ္ရွာေနတဲ့သူငယ္ခ်င္းတစ္စု ဆြံအသြားရပါသတဲ့။ “လူေလးတုိ့ ဟင္းေကာင္းလဲစားခ်င္၊ ဖိနပ္လဲစီးခ်င္လုိ့ေတာ့ဘယ္ရမလဲကြယ္” တဲ့။ ပံုျပင္ေလးကေတာ့ ဒါပါဘဲ။ တခုခုကုိလုိခ်င္ရင္ တခုုခုကုိေတာ့ေပးဆပ္ရပါတယ္။ အေကာင္းေတြခ်ည္းေရြးယူမယ္ အဆုိးေတြကုန္ထားခဲ့ ဆုိျပီးလုပ္လုိ့ေတာ့မရႏုိင္ပါ။ အေကာင္းအဆုိးေတြဒြန္တဲြေနတဲ့ထဲကမွ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ ရဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္၊ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ဓေလ့ နဲ့ သဟဇာတာျဖစ္မဲ့၊ ပုိေကာင္းတဲ့ equilibrium တခုကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ့ ဆရာတပည့္ေတြ ၾကိဳးစားျပီး စဥ္ဆက္္မပ်က္ ဖန္တီးေနႏုိင္မွသာလ်င္ ျမန္ဆန္စြာစီးဆင္းေနတဲ့ ႏုိင္ငံတကာ ေခတ္ ေရစီးေၾကာင္းထဲမွာ က်က်နန ပါဝင္စီးေမ်ာႏုိင္မယ္ထင္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။
ကၽြန္ေတာ္ဟာ ေဆးပညာေလာကၾကီးထဲမွာ သိကၡာေတာ္ရဝါေတာ္ရင့္ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ား ၾကားက ဖုိးသူေတာ္သာသာကုိရင္ေလးတစ္ပါး သာျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေရးတဲ့ ဒီ note ေလးကုိဖတ္ရင္း ကၽြန္ေတာ့္ အေပၚ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားကုိ စာျပန္ခ်ရန္ ၾကိဳးစားေနေသာ ကုိရင္အျဖစ္ မမွတ္ထင္ၾကဘဲ။ လမ္းေရွာက္တတ္စ ကေလးတစ္ေယာက္ ေလကားထစ္ေပၚတက္ဘုိ့ၾကိဳးစား ေနျခင္းအား ေစာင့္ၾကည့္ေနမိေသာ မိခင္ မ်ားသို့………………လက္အုပ္ခ်ီမုိးလ်က္။
0 comments:
Post a Comment